مصارف زکات
مصارف زکات
(انما الصدقات للفقراء و المساکین و العاملین علیها و المؤلفه قلوبهم وفی الرقاب و الغارمین و فی سبیل الله وابن السبیل فریضه من الله و الله علیم حکیم ):(همانا زکات فقط از آن فقراء و مساکین و عاملان زکات و نیز برای آنانکه دلهایشان را جلب کنند و برای آزاد کردن بندگان و قرض داران و صرف در راه خدا و نیز برای در راه ماندگان است و این قراری واجب از جانب خداست وخدا دانا و درست کردار است )،
این آیه موارد مصرف صدقات واجب یعنی زکات را مطرح می کند، به دلیل آنکه در آخر آیه می فرماید:( فریضه من الله )
یعنی این امری واجب از جانب خداست و اما موارد مصرف زکات هشت مورد است :
1ـ(فقرا)فقیرکسی است که نادار بوده
ونمی تواندحوائج زندگی خود رابرآورد.
2ـ (مساکین )مسکین به کسی می گویند که علاوه بر نداری دچار ذلت ومسکنت هم باشد.
3ـ (عاملین زکات )یعنی کسانی که مأمور جمع آوری زکات هستند.
4ـ (مؤلفه قلوب ) کسانی هستند که با دادن سهمی از زکات به ایشان دلهایشان به طرف اسلام متمایل می شود و به
تدریج مسلمان می گردند یا لااقل دشمنان اسلام را دفع می کنند و یا در برآوردن بعضی حاجات دینی کمک می کنند.
5ـ (فی الرقاب )یعنی بندگان ، پس بخشی از زکات را باید به مصرف آزاد کردن بندگان برسد.
6ـ (غارمین ) یعنی افراد مقروض ، که بخشی از زکات به مصرف ادای قرض بدهکاران می رسد.
7ـ (فی سبیل الله ) مصرف عمومی در راه خدا که شامل تمام اموری می شود که نفع آن عاید اسلام و مسلمین می گردد،
مثل جهاد در راه خدا، راه سازی ،پل سازی و سایر کارهای عام المنفعه .
8ـ (ابن سبیل )یعنی کسانی که از وطنشان دور افتاده اند و در غربت تهی دست شده اند، اگر چه در وطنشان توانگر باشند
و از زکات مبلغی به این افراد داده می شود تا بتوانند به کشور خود برگردند.
این هشت صنف موارد مصرف زکات را تشکیل می دهند و در آخرمی فرماید:زکات فریضه ای است واجب که براساس علم
و حکمت الهی تشریع شده و قابل هیچ گونه تغییری نیست و لذا بخاطر دلخواه منافقین و ایرادهای آنان تغییر وتبدیل
نمی پذیرد.
تفسیر المیزان - خلاصه